logo_spsk4.png

Koncepcja szkoły

Koncepcja pracy

Katolickiej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi SPSK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Czerwiennem


 

1. Podstawą koncepcji szkoły są wymagania prawa oświatowego, dokumenty kościoła katolickiego (Deklaracja Soboru Watykańskiego II o wychowaniu chrześcijańskim – Gravissimum educationis; Kodeks Prawa Kanonicznego; dokumenty Kongregacji do spraw edukacji katolickiej, nauczanie Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego i Jana Pawła II  oraz Program wychowawczy szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Statut szkoły.

 

2. Środowisko szkoły.

Katolicka Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi SPSK im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Czerwiennem powstała w 2001 roku z inicjatywy świeckich katolików. Organem prowadzącym szkołę jest Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich w Częstochowie (www.spsk.edu.pl). Ogólnopolska organizacja oświatowa kierująca ponad stu katolickimi placówkami oświatowymi. Najważniejsze, ogólne cele tych szkół są kształtowane wspólnie przez wszystkie te, wspierające się  i współpracujące środowiska, z organami Stowarzyszenia na czele. Współpraca ta polega, między innymi na wypracowywaniu ogólnej koncepcji szkoły katolickiej, dostosowanej do potrzeb lokalnych, wspieraniu się w działaniach formacyjnych (rekolekcje i wyjazdy formacyjne dla pracowników i młodzieży), edukacyjno – wychowawczych (wymiana doświadczeń, programów działań, organizacja konkursów, zawodów, imprez i uroczystości), organizacyjnych (prowadzenie wspólnej obsługi administracyjno – finansowej, opracowywanie dokumentów, standardowych rozwiązań problemów, wymiana kadr i powoływanie dyrektorów szkół), wspierających rozwój zawodowy pracowników (regularne szkolenia i konferencje organizowane dla nauczycieli i dyrektorów szkół, finansowanie doskonalenia zawodowego, wspomaganie rozwoju szkół poprzez wskazywanie obszarów wymagających zmian), reprezentowanie szkół na zewnątrz wobec różnych instytucji, działaniach finansowych (pozyskiwanie środków finansowych dla szkół i ich rozliczanie, dbałość o ich infrastrukturę – zakup wyposażenia, remonty i inwestycje).

 

Szkoła należy do ogólnopolskiej Rady Szkół Katolickich, która zapewnia opiekę Episkopatu Polski, reprezentację jej interesów, pomoc w doskonaleniu funkcjonowania, porady prawne oraz buduje wspólnotę szkół katolickich w Polsce.

 

Szkoła jest oczywiście elementem środowiska lokalnego wsi Czerwienne. Funkcjonuje w środowisku rodziców, uczniów i absolwentów, instytucji świeckich i katolickich w Archidiecezji Krakowskiej.

 

Środowisko rodzin i wywodzącej się z nich młodzieży jest bardzo zróżnicowane pod względem potrzeb i możliwości. Są to osoby o bardzo różnym potencjale, wychowawczo – formacyjnym, intelektualnym, kulturowym i finansowym. Szkoła otwarta jest na każde środowisko, w miarę swoich możliwości, i zakłada realizowanie swojej misji wobec każdej osoby, którą może skutecznie wspomóc w integralnym rozwoju.

 

3. Cele i zadania szkoły.

Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem. Cele i zadania szkoły dotyczą kształcenia, wychowania, formacji duchowej i opieki dotyczącej ucznia, wspierania roli rodziny, działania na rzecz związanego z Kościołem i świeckiego środowiska lokalnego.

 

Cele i zadania szkoły dotyczą kształcenia, wychowania, formacji duchowej i opieki dotyczącej ucznia, wspierania roli rodziny, działania na rzecz związanego z Kościołem i świeckiego środowiska lokalnego.

 

Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze, formacyjne i opiekuńcze, zgodnie ze swym charakterem, a w szczególności:

  • wspomaga integralny rozwój ucznia, prowadzący do syntezy kultury, wiary i życia, poprzez formację duchową, moralną, kulturową, społeczną i fizyczną,
  • harmonijnie realizuje zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania, traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne wymiary pracy nauczyciela,
  • zapewnia zdobywanie rzetelnej wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym uczniom co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
  • wprowadza w świat nauki, kultury i sztuki,
  • rozbudza i rozwija indywidualne zdolności twórcze ucznia,
  • uwzględnia indywidualne potrzeby ucznia i troszczy się o zapewnienie mu równych szans,
  • uczy samodzielności, obowiązkowości, odpowiedzialności oraz czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego,
  • kształtuje umiejętności społeczne ucznia, stwarzając warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich,
  • kształtuje poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów,
  • prowadzi edukację regionalną i ekologiczną,
  • udziela uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
  • kształtuje zdrowe środowisko wychowawcze,
  • wspiera wychowawczą rolę rodziny,
  • umożliwia członkom społeczności szkolnej pogłębioną formację religijno – moralną.

 

W procesie kształcenia szkoła kładzie nacisk na:

  • indywidualizację kształcenia,
  • problemowe poznawanie praw i zjawisk,
  • rozumienie przekazywanej wiedzy,
  • rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie,
  • rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
  • rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra, kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.

 

W pracy wychowawczej szkoła troszczy się o:

  • kontakt indywidualny z uczniem jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy środek wychowawczy,
  • formację duchową uczniów,
  • formację moralną uczniów,
  • formację kulturową uczniów,
  • formację społeczną uczniów,
  • kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra,
  • kształtowanie u uczniów postawy dialogu,
  • poznanie zagrożeń (w tym moralnych) i sposobów obrony przed nimi.

 

W działaniach opiekuńczych szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo oraz właściwe warunki rozwoju psychicznego i fizycznego:

  • kształtuje u uczniów świadomość, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć,
  • uświadamia uczniom związek między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka,
  • propaguje zdrowy styl życia i nauki,
  • organizuje miejsca wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły
  • organizuje dla uczniów wyjazdy prozdrowotne i wypoczynkowe,
  • rozbudza u uczniów potrzebę podejmowania aktywności fizycznej poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych formy współzawodnictwa sportowego,
  • korzystając z posiadanych możliwości, organizuje lub świadczy pomoc socjalną,

 

 

Szkoła prowadzi działania profilaktyczno - wychowawcze wobec uczniów poprzez:

  • kształtowanie osobowej relacji ucznia z Bogiem,
  • wzmacnianie więzi uczniów z rodzicami,
  • głębszy, życzliwy kontakt między nauczycielem i uczniem,
  • umieszczenie osoby i jej integralnego rozwoju w centralnym punkcie pracy edukacyjnej i wychowawczej,
  • przyjęcie i akceptację ucznia,
  • dostrzeganie i zaspokajanie codziennych potrzeb ucznia,
  • dostrzeganie i zaradzenie trudnościom ucznia,
  • dostosowanie sytemu kształcenia do możliwości ucznia,
  • indywidualne rozmowy z uczniem motywujące do podjęcia konstruktywnych postanowień osobistych,
  • rozbudzanie zainteresowania własnym rozwojem,
  • przekazywanie właściwej i obiektywnej orientacji moralnej,
  • zakorzenienie wartości moralnych i społecznych (patriotyzm, wrażliwość na potrzeby innych, szacunek dla dobra wspólnego),
  • wiarygodność nauczycieli, którzy sami spełniają kryteria proponowane uczniom,
  • jednolity system oddziaływań wychowawczych,
  • jasne określenie wymagań i konsekwencji nieprawidłowego zachowania oraz zdecydowane reagowanie wobec zaistniałego zła,
  • tworzenie zdrowego i przyjaznego uczniom środowiska szkolnego,
  • organizację pracy szkoły, która angażuje wszystkich uczniów w realizację podejmowanych zadań,
  • stosowanie metod nauczania inspirujących i wzmacniających zainteresowanie nauką,
  • obecność treści profilaktycznych w nauczaniu różnych przedmiotów,
  • wspieranie działań konstruktywnych grup rówieśniczych działających w ramach np. harcerstwa, ruchów religijnych, wolontariatu, turystyki i sportu,
  • pogłębioną formację religijną i stałą opiekę duszpasterską,
  • szkolenia nauczycieli, które mają na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych,
  • organizowanie programów edukacyjnych dla rodziców,
  • diagnozowanie problemów szkoły i podejmowanie planowych działań zaradczych, które powinny prowadzić do eliminacji czynników ryzyka,
  • zapraszanie specjalistów na zebrania rady pedagogicznej i spotkania z rodzicami,
  • współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w celu usuwania deficytów umiejętności życiowych,
  • korzystanie w formie uzupełnienia z programów profilaktycznych spójnych  z programem wychowawczym, realizowanych przez kompetentne osoby,
  • monitorowanie i ocenianie podjętych działań.

 

 

4. Sposób realizacji celów i zadań szkoły przez nauczyciela.

Do wspólnoty szkolnej w równej mierze należą pracownicy szkoły, uczniowie i rodzice, co oznacza, że wszyscy poczuwają się do odpowiedzialności za kształt i funkcjonowanie szkoły. 

W podejmowanych działaniach szczególną rolę odgrywają jednak nauczyciele i inni pracownicy szkoły, którzy bezpośrednio realizują przedstawione cele i zadania. 

 

Szkoła zakłada, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach nauki i wiary. Dlatego powinni dążyć do:

 

  • do integralnego rozwoju własnej osobowości, w szczególności stałej formacji ducha  i umysłu,
  • rzetelnego – wynikającego z troski o dobro ucznia – realizowania zadań dydaktycznych i wychowawczych,
  • wysokiego i stale podnoszonego poziomu kwalifikacji zawodowych,
  • łączenia tego co najpiękniejsze z historii polskiej kultury i oświaty z wymogami współczesności,
  • ciągłej troski o obecność prawdy w treściach nauczania oraz dobra i miłości w pracy wychowawczej,
  • pracy z uczniami nie ograniczającej się do zajęć szkolnych,
  • udziału w każdym roku w rekolekcjach i szkoleniach organizowanych przez organ prowadzący oraz pielęgnowania życia wewnętrznego, będącego motorem i źródłem rozwoju osobowości, twórczego kształtowania osobowości swoich wychowanków poprzez nawiązywanie bliskiego i przyjaznego kontaktu z jednoczesnym stawianiem wymagań uwzględniających możliwości ucznia,
  • budowania klimatu, który tworzy ze społeczności szkolnej wspólnotę ludzi sobie bliskich, życzliwych i wzajemnie się wspierających w poszukiwaniu prawdy, odkrywaniu piękna i czynieniu dobra,
  • odpowiedzialnego włączania się w proces edukacyjno – wychowawczy szkoły zgodnie z jej charakterem.

 

W wykonywanej pracy nauczyciel powinien podejmować:

  • duchowość, która proces przemiany człowieka rozpoczyna od zniżenia się do tego, co w nim naprawdę tkwi; od poważnego potraktowania jego potrzeb, zranień i radości, codziennych przeciwności,
  • duchowość wydarzeń, która polega na uznaniu, że każde wydarzenie pochodzi od Boga,
  • kontakt indywidualny, rozumiany jako prawdziwe spotkanie osób,
  • stawanie w prawdzie, która jest kręgosłupem procesu dydaktycznego i wychowawczego.

 

Realizując zadania statutowe szkoły nauczyciel w szczególności ponosi odpowiedzialność za:

  • prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno – wychowawczych i stosowanie właściwych metod pracy,
  • jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej,
  • sprawiedliwe ocenianie pracy i zachowania uczniów,
  • uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości uczniów,
  • życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych w szkole  i poza nią, podczas przerw, dowozów, oczekiwania na dowóz, zgodnie z zasadami określonymi w zarządzeniu dyrektora placówki,
  • dobrą i życzliwą współpracę z rodzicami,
  • tworzenie przyjaznej atmosfery pracy,
  • osobiste doskonalenie zawodowe, które powinno być uzgodnione z dyrektorem szkoły w celu uwzględnienia zadań statutowych i charakteru szkoły,
  • powierzone mienie szkoły.

 

Praca nauczyciela jest traktowana jako proces twórczy. Pozwala to nauczycielowi:

  • proponować program podejmowanych działań oraz wybierać podręcznik do nauczanego przedmiotu,
  • podejmować inicjatywę w opracowaniu programów,
  • dobierać treści, metody i formy pracy dydaktycznej i wychowawczej spójne z przyjętymi programami kształcenia i programem wychowawczym,
  • zgłaszać projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
  • w sposób otwarty podejmować współpracę z rodzicami i dobierać właściwe formy jej prowadzenia,
  • podejmować inicjatywę pracy na rzecz środowiska lokalnego wynikającą z misji szkoły.

 

Wykonującemu z oddaniem swoją pracę nauczycielowi powinno się zapewnić:

  • wsparcie w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych,
  • bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
  • pomoc w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i w integralnym rozwoju własnej osobowości,
  • sprawiedliwą ocenę i wynagrodzenie za swoją pracę.

 

5. Przykładowe sposoby realizacji celów i zadań szkoły.

Oprócz typowych metod opartych o system klasowo – lekcyjny, należy korzystać z dobrodziejstwa małej, kameralnej szkoły i niewielkich zespołów klasowych. Można to osiągnąć poprzez organizowanie:

  • zajęć w zespołach klasowych i zajęć o charakterze warsztatowym, wskazującym również praktyczny sens nauki,
  • zajęć w oparciu o metody problemowe, badawcze,
  • zajęć muzealnych, teatralnych ….
  • zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań,
  • wykładów i spotkań z wartościowymi osobami,
  • wystaw,
  • debat,
  • zajęć z zastosowaniem nowoczesnych środków technicznych,
  • działań charytatywnych,
  • zajęć rekreacyjno – sportowych,
  • wspierającej się, silnej wspólnoty,
  • uroczystości religijnych i patriotycznych,
  • zajęć formacyjnych, rekolekcji, wydarzeń modlitewnych,
  • zajęć samopomocowych,
  • projektów i programów,
  • innych.

 

6. Zaplecze materialne szkoły.

Budynek szkoły jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.  Wyposażony w nowoczesne pomoce naukowe i środki techniczne, zapewnia godne funkcjonowanie szkoły. Uczniowie regularnie korzystają z Sali gimnastycznej w szkole macierzystej oraz z dużej hali gimnastycznej w Starem Bystrem.